Det er kongeargumentet blandt tilhængerne af Kattegatforbindelsen, at når beslutningerne træffes i folketinget, så det er lige gyldigt, hvad vi mener i Odder. Intet kan være mere forkert.
De lokale protester og stemninger er ret afgørende for dels beslutningen om at realisere en Kattegatforbindelse og hvor og hvordan linjeføringen i givet fald skal være. Det er der en del eksempler på. I det østjyske havde vi den langstrakte debat i 70’erne og 80’erne om placeringen af den østjyske motorvej. Spørgsmålet var om den skulle gå øst eller vest om Brabrand sø. Det blev Aarhus byråd, der traf beslutningen i kommuneplanen. Senest har vi haft debatten om sidste del af Silkeborgmotorvejen. Den blevforsinket i adskillige år på grund af lokal uenighed om linjeføringen. Det var afgørende for valget af den 3. linjeføring.
Man kan så spørge sig selv, hvem der får størst indflydelse på kattegatforbindelsen: En borgmester fra Samsø, der med øen bag sig, siger nej til Kattegatforbindelsen, eller en borgmester fra Odder, der arbejder for Kattegatforbindelsen
Stem Kattegatforbindelsens modstandere stærke, så den nye kommunalbestyrelse i Odder kan sende et klart nej-tak signal til Christiansborg.