26. april 2024

Hvorfor skal Nordjylland køres ud på et sidespor?

Når man bor i København eller en anden større by i Danmark, og hjemtransporten handler om, hvorvidt man vælger S-toget, metroen eller tager en hurtigbus, så kan det forekomme noget pedantisk, at vi her bruger spalteplads på at råbe op om en togforbindelse til mindre byer som Frederikshavn, Hjørring og Hirtshals.

Hvor mange passagerer kan der lige være tale om, og er det bare fordi, de ikke vil skifte tog?

Men det handler om meget mere end en omstigning på perronen.

Det handler om omstilling til et Danmark, der hænger sammen. Om sammenhængskraft og den direkte forbindelse, der bør være – logistisk såvel som mentalt – mellem vores landsdele.

Og mindst lige så vigtigt: Det handler om vores mulighed for at være en del af europæisk handel og erhvervsudvikling i årene fremover. Hæng lige på for at forstå, hvorfor banenettet kan give anledning til så megen bekymring i en landsdel som vores:

Med regeringens infrastrukturplan fra forrige uge ligger den længe ventede nordjyske kobling til det nationale elektrificerede banenet nu alligevel ikke i kortene.

I dag er det sådan, at DSB-togene sydfra ikke kan køre længere end til Aalborg på grund af signalsystemet.

Imens er målet i EU, at godstransporten i fremtiden i langt højere grad skal ske via det elektriske banenet. Banestrækningerne fra grænsen til Hirtshals og Frederikshavn er en del af EU’s såkaldte TEN-T-hovednet, hvor der inden udgangen af 2030 er EU-krav om fuld elektrificering og udrulning af et nyt signalprogram.

Hvis ikke banenettet nord for Aalborg elektrificeres inden udgangen af 2030 er vi – bogstavelig talt – kørt ud på et sidespor.

Godstransport gennem Jylland fra vores havne i f.eks. Frederikshavn og Hirtshals er helt centralt for hele områdets evne til at skabe arbejdspladser og udvikling.

Efterspørgslen på grøn godstransport stiger, og Nordjylland skal også være med på vognen.

I forhold til passagertransporten har vi en god løsning i dag, hvor Nordjyske Jernbaner står for trafikken, og gør det rigtig godt med styr på driften, flere passagerer og høj kundetilfredshed.

Det er en aftale, der står til at blive forlænget til 2030, mens ombygninger og omstillinger står på. Alt i alt meget fornuftigt.

Men vi må ikke miste fremtiden af syne.

Vi skal altid have en balance, og er nødt til allerede nu at have fokus på perspektivet efter 2030.

I infrastrukturplanen foreslår regeringen i stedet batteridrevne tog lokalt i Vendsyssel.

Batteriteknologien tegner også til at blive god. Det giver god mening at gå i gang med forsøg. Men vi tænker på sammenhængen på den lange bane. På tværs af Danmark. Og ikke mindst: på tværs af Europa. Jernbanen i Vendsyssel er en integreret del af det danske og europæiske system.

Selvfølgelig har vi ikke råd til det hele. Men vi må kraftigt appellere til, at der i de politiske forhandlinger, der nu går i gang, ikke bliver afkoblet en hel landsdel. Tænk elektrificering til Frederikshavn med.

Vil vi have et Danmark i balance, må det også være et Danmark, der er tilgængeligt på tværs af geografien.

Af Ulla Astman, regionsrådsformand (S) og Birgit S. Hansen, borgmester (S) i Frederikshavn Kommune


DebatSiderne
MØD DIN LOKALE KANDIDAT • DELTAG I DEBATTEN