Men det er det ikke, og efter ferien vender mange tilbage til kæmpeklasser.
Når der er 28 elever i klassen, så er der IKKE tid til den enkelte elev. Jeg har selv prøvet at undervise kæmpeklasser, da jeg var lærer, så det ved jeg noget om.
Og det er frustrerende, når man som lærer ikke kan nå rundt om alle elever. Men det må være endnu værre for det lille barn, som oplever sig som luft i klassen.
For selvfølgelig betyder det noget for børns trivsel, at alle bliver set og hørt i løbet af en dag.
At børn får hjælp til det, der er svært, når ordene eller matematikken driller – og inden timen slutter, hvor man bliver sendt hjem til mor og far, som måske ikke kan hjælpe.
Derfor var det af stor betydning, da vi i finansloven fik sænket klasseloftet til 26 elever. Godt nok kun i 0.-2. klasse, men til gengæld var det første gang i 30 år, at der blev ændret på det.
Men vi skal videre af den vej. Flere klassetrin skal med, og vi skal ned på 24 elever. Alle børn kan bruge mere tid.