28. marts 2024

Der er fortsat en kamp, der skal kæmpes for Djursland

Debatindlæg af Claus Wistoft, borgmesterkandidat Syddjurs, Kasper Bjerregaard, borgmesterkandidat Norddjurs, og Jens Kloppenborg, Folketingskandidat på Djursland

Der er mange gode takter i den trafikpolitiske aftale, som samtlige af Folketingets partier blev enige i mandag morgen. Milde gaver fra Christiansborg skal man tage med kyshånd, den slags falder nemlig sjældent i Djurslands muld, som tilfældet er med den trafikpolitiske aftale.

En anden glædelig nyhed er, at det langt om længe er gået op for et enigt Folketing, at landdistrikterne, også de mellemstore provinsbyer, ikke kan betjenes alene af kollektiv trafik. Vi har brug for et veludbygget vejnet af god kvalitet, hvis også Djurslands borgere skal kunne komme til og fra arbejde.

Længe har vi her på Djursland sukket efter en udbedring af 80’érnes fejlplanlægning af motortrafikvejen. Den bedste af alle løsninger er naturligvis en motorvej, som linjeføringen af vejen i dag også er lavet til, og gerne helt til Grenå, men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Og derfor er en planlagt 2+1 løsning, i det eksisterende tracé, den næstbedste løsning.

Hvis der skal hældes lidt malurt i bærgeret, må det være timing og det forhold, at vi med en aftale, der strækker sig langt ind i næste årti, ikke har fundet en varig løsning for de trafikale problemer fra Grenå Havn, der med den stigende aktivitet på havnen, kræver en væsentlig bedre løsning, end forholdene byder borgerne på Djursland i dag. Her er der fortsat en kamp, der skal kæmpes for Djursland.

At vente 9-10 år til at vi har en 2+1 løsning for motortrafikvejen, er alt for lang tid, og man kan frygte at fremtidige trafikpolitiske aftaler vil forsinke yderligere, og derfor vil vi arbejde for at få fremmet investeringerne på Djursland.


DebatSiderne
MØD DIN LOKALE KANDIDAT • DELTAG I DEBATTEN