I Cyklistforbundet løfter vi anerkendende på cykelhjelmen over den fornemme standard, som forligspartierne sætter for, hvornår trafikmængden gør det relevant at etablere cykelstier.
Budgetforliget betyder, at der skal etableres ca. 4,2 km cykelsti langs tre vejstrækninger, hvor der kører ca. 1.000 køretøjer i døgnet.
Denne forstandige erkendelse af, at tryghed og sikkerhed for cyklister er vigtigt, må betyde, at vi snart også vil se cykelstier langs veje med den dobbelte eller endnu mere trafik såsom Randersvej (Dagsvad), Mariagervej (Gassum), Udbyhøjvej (Ø. Tørslev), Hobrovej (Purhus), Vestergade (Asferg), Hadstenvej og en stribe veje med megen trafik i Randers by.
Vi nikker også anerkendende og nærmest lidt forbløffede over, at forligspartierne ligefrem har prioriteret gode forhold for cyklister over hensynet til de 3.000 bilister, der nu fortsat med nøjes med en smal Højsletvej uden udvidelse af vejbanen.
Det kan kun gå for langsomt med at få etableret trygge og sikre cykelforbindelser med høj fremkommelighed.
Fortællingen om elcyklen som det perfekte transportmiddel til hurtigt at komme ind i Randers, parkere gratis og hurtig ud igen, spreder sig som ringe i vandet. Derfor er det rettidigt omhu, at forligspartierne nu har sat en ny høj standard for etablering af cykelstier og nu prioriterer cykling forud for bilkørsel.