3. december 2021

Hedensted Kommune

Lad os genopdage den klassiske dannelse

Stadig flere børn og unge føler sig ensomme, rodløse og stressede, hvilket en lokal ungeprofil-undersøgelse desvÌrre ogsü viser. Folkeskolen har gennem mange ür bedt elever om selv at planlÌgge egen lÌring og innovere, før de har lÌrt basale fÌrdigheder. Abstrakte krav til elever om at løse klimakrisen, mens de som børn stadig har brug for tryghed og beskyttelse. I perfekthedskulturen samt i en verden af grÌnseløse muligheder har opdragelsen og dannelsen svÌre vilkür.

Vi trĂŚnger til en debat, om skolens opgave, opdragelsens vĂŚsen, fagenes kerne og dannelsens indhold. I forbindelse med den nye skolepolitik fra 2020, var vi i Kristendemokraterne fortaler for at indskrive ordet “dannelse”, som en tĂŚnkning, vi bør genopdage og beskĂŚftige os med. Det kunne ellers have vĂŚret godt med en “vedvarende samtale” mellem elev, forĂŚldre og skole. For hvilke initiativer og nye tilgange kunne styrke elevers selvvĂŚrd og selvtillid – for en bedre trivsel?

Grundtvig havde blik for, at barnet skulle vĂŚre en del af samtalen. Ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen. For at forstĂĽ sig selv, mĂĽ man kende sine rødder bl.a. via historie og kulturarv. Der bør vĂŚre rum til dialog og refleksion i stedet for golde tests/mĂĽlinger samt kommunens koncept, “Klar til LĂŚring”, hvor 7 kompetencer som f.eks automatisering og behovsudsĂŚttelse, kun appellerer til børns nyttevĂŚrdi pĂĽ et kommende arbejdsmarked. – Nej, lad os fokusere pĂĽ børns egenvĂŚrdi, og at de har lov til at vĂŚre børn i egen ret, og lad sĂĽ voksne tage ansvaret tilbage.   


DebatSiderne
MØD DIN LOKALE KANDIDAT • DELTAG I DEBATTEN