21. oktober 2021

Randers Kommune

Trafikken skal under fjorden!

Dronningborg Bredning
Hvis dette fantastiske omrüde skal bevares, mü en kommende østforbindelse gü under fjorden.

Brug for en aflastning af Randers Bro

Er enig med de fleste i, at en ny Randers Fjord forbindelse er en rigtig god ide, der kan styrke infrastrukturen og dermed erhvervslivet i Randers. Er ogsü enig i, at et godt miljø og naturhensyn ikke nødvendigvis er i modstrid med et godt erhvervsklima?

Uanset politisk observans, ønsker alle kommuner at fastholde og tiltrÌkke virksomheder og dermed arbejdspladser og skattekroner. De fremsynede kommuner har dog for lÌngst erkendt, at erhvervsklimaet ikke blot handler om beton og infrastruktur.

Et godt miljø, muligheden for bynÌre naturoplevelser, kulturoplevelser, skoler og fritidstilbud af høj kvalitet, samt gode boligforhold, er sammen med en fornuftig trafikafvikling nogle af de vigtige forhold, der tilsammen gør kommunen attraktiv.

Bro skaber nye problemer

Nür vi er mange, der syntes det er en rigtig dürlig ide at bygge en bro over Randers Fjord, er det hensynet til miljøet og de forringede muligheder for naturoplevelser, der tÌller.

Bygges der en bro, som skitsereret i det foreløbige projekt vil det betyde:

–        Kraftig forøgelse af støjniveauet i omrĂĽdet

–        Visuel forurening

–        Forringelse af levevilkĂĽrerne for fugle og dyr

–        Forurening

Derudover vil anlĂŚgget af dĂŚmninger forringe muligheden for en fremtidig sammenhĂŚngende naturgenopretning med vĂĽde enge langs fjorden.

En lavbro vil desuden betyde, at der skabes en konflikt mellem den sejlende og den kørende trafik. Her er det ikke helt klart hvad brotilhÌngerne forestiller sig. Skal broen passes af en brovagt i døgnvagt? Eller er det planen, at broen automatisk skal übne fx en gang i timen?  Enten er der bilkøer, eller ogsü mü den sejlende trafik vente.

Hvad mon dette betyder for Randers Havn som trafikhavn? Eller hvad med lystsejlerne, der efter arbejdsdagen vil slappe af med nogle timers sejlads pĂĽ fjorden? Konflikter er oplagte!

SĂĽ hellere en tunnel

Modsat broen, vil en tunnelløsning kunne løse problemerne. Allerede inden de vüde enge vil trafikken komme under jorden. Trafikstøjen vil vÌre minimal, og omrüdet vil fortsat fremstü som et unikt naturomrüde, hvor de besøgende kan nyde solopgangen, udsigten over vandspejlet, samt fugleliv og rørskov.

Efter tunnelen er bygget, og der müske i samme forbindelse er nedlagt dÌmninger og skabt vüde enge i omrüdet, vil der ikke gü mange müneder, før end sporene efter anlÌgsarbejdet er slettet.

En tunnel vil efter sigende koste mere end en lavbro, men ikke mere end en højbro. Men for mig er der da heller ikke i tvivl om, at en tunnel i det lange løb og pü alle omrüder vil vÌre den bedste investering.


DebatSiderne
MØD DIN LOKALE KANDIDAT • DELTAG I DEBATTEN