26. maj 2022

Randers Kommune

DISCIPLIN I FOLKESKOLEN

Så du også TV2 udsendelsen om Folkeskolen anno 2021? For 5 år siden skrev jeg et indlæg om disciplin i Folkeskolen. Debatten er stadig topaktuel og vi har som samfund en kæmpe udfordring……
Men er det politisk korrekt at bruge ordet disciplin i forhold til b√łrn i Folkeskolen i √•ret 2021? Associationer til den sorte skole, hvor “k√¶ft, trit og retning” samt korporlig afstraffelse var dagens orden afskr√¶kker politikere, skoleledere og l√¶rere……..En militaristisk forst√•else, som v√¶kker triste minder hos mange voksne. Der er imidlertid ikke tale om, at jeg √łnsker at genindf√łre spanskr√łret eller kadaverdisciplin.
En mere nutidig forståelse af, hvad DISCIPLIN dækker over skal italesættes. Modet til at praktisere DISCIPLIN i den bedste mening og med ét formål!
Jeg vil gerne st√• p√• m√•l og v√¶re taler√łr for, at vi skal have mere disciplin, dannelse og helt almindelig god opdragelse i den danske folkeskole.
Bertel Haarder, tidligere Undervisningsminister ¬†udgav i √•ret 2006 en publikation med titlen ” Vejledning om disciplin, god adf√¶rd og trivsel i folkeskolen.”
I indledningen skrives bl.a.: …”senere √•rs debat om uro, d√•rlig adf√¶rd, manglende disciplin og mobning i folkeskolen”. “Ministeren peger p√• v√¶sentligheden af, at der s√¶ttes ind, n√•r elever tyranniserer hinanden med uro…..”
Jeg har tidligere v√¶ret i Canada og Finland for at studere bl.a., hvordan disciplin praktiseres! Vi var g√¶ster i flere undervisningssituationer. Der var ro, arbejdsomhed, respekt for l√¶rerene, en venlig tone overfor eleverne….Der var lys i √łjnene hos b√•de elever, undervisere og skoleledere! Ligeledes var der b√•de i Canada og Finland stor respekt om Folkeskolen og vigtigheden af den opgave, som denne samfundsinstitution skal l√łse!
Den tydelighed og respekt om skolen er b√łrnene opdraget med hjemmefra, og kender til, n√•r de p√•begynder deres skolegang.
Gode karakterer i skolen er synonym med gode og flere muligheder i livet.
Jeg praktiserer og ud√łver disciplin hver eneste dag i mit professionelle virke som underviser. Min erfaring er, at det virker. En venlig, men bestemt tone, hvor eleverne har en 100% entydig forst√•else af, hvorfor de g√•r i skole. De skal l√¶re og blive klogere/dygtigere. Der hviler en tung byrde p√• deres skuldre, de skal overtage og videreudvikle vores samfund – vores Danmark!
Eleverne ved, at jeg er der for dem! De ved, at jeg har ambitioner med/for dem. De ved, at l√¶ring og viden kr√¶ver deres fulde tilstedev√¶relse og flid! De ved, at jeg st√•r bag katederet, n√•r kl. er pr√¶cis 8.00, og jeg forventer det samme af dem! De ved, at jeg g√łr mig umage hver eneste dag og liges√•, at jeg forventer det samme af dem. En forventningsafklaring mellem elev, for√¶ldre og l√¶rere, som er tydelig. En professionel kommunikation, som er tydelig men VENLIG!
Det drejer sig om, at eleverne skal lære, at skolen er en arbejdsplads, hvor der må tages gensidig hensyn til hinanden.
Det er i den ånd, jeg forstår og praktiserer ordet disciplin!
Disciplin, mener jeg, udg√łr en stor del af svaret p√• de udfordringer, der er vedr√łrende inklusion, dannelse, faglighed og trivsel.
Jeg mener s√•ledes, ¬†at den danske Folkeskole skal tydeligg√łre overfor elever, for√¶ldre og ansatte i skoleverdenen, ¬†at disciplin, i den bedste forst√•else af ordet, er med til at give mere ro, l√¶ring og dermed dygtigere elever.
Som en ikke uv√¶sentlig bonuseffekt f√łler l√¶rere og skoleledere langt mere overskud og virkelyst!

DebatSiderne
M√ėD DIN LOKALE KANDIDAT ‚ÄĘ DELTAG I DEBATTEN