3. december 2021

Randers Kommune

DISCIPLIN I FOLKESKOLEN

Så du også TV2 udsendelsen om Folkeskolen anno 2021? For 5 år siden skrev jeg et indlæg om disciplin i Folkeskolen. Debatten er stadig topaktuel og vi har som samfund en kæmpe udfordring……
Men er det politisk korrekt at bruge ordet disciplin i forhold til børn i Folkeskolen i ĂĽret 2021? Associationer til den sorte skole, hvor “kĂŚft, trit og retning” samt korporlig afstraffelse var dagens orden afskrĂŚkker politikere, skoleledere og lĂŚrere……..En militaristisk forstĂĽelse, som vĂŚkker triste minder hos mange voksne. Der er imidlertid ikke tale om, at jeg ønsker at genindføre spanskrøret eller kadaverdisciplin.
En mere nutidig forstĂĽelse af, hvad DISCIPLIN dĂŚkker over skal italesĂŚttes. Modet til at praktisere DISCIPLIN i den bedste mening og med ĂŠt formĂĽl!
Jeg vil gerne stü pü mül og vÌre talerør for, at vi skal have mere disciplin, dannelse og helt almindelig god opdragelse i den danske folkeskole.
Bertel Haarder, tidligere Undervisningsminister  udgav i ĂĽret 2006 en publikation med titlen ” Vejledning om disciplin, god adfĂŚrd og trivsel i folkeskolen.”
I indledningen skrives bl.a.: …”senere ĂĽrs debat om uro, dĂĽrlig adfĂŚrd, manglende disciplin og mobning i folkeskolen”. “Ministeren peger pĂĽ vĂŚsentligheden af, at der sĂŚttes ind, nĂĽr elever tyranniserer hinanden med uro…..”
Jeg har tidligere vĂŚret i Canada og Finland for at studere bl.a., hvordan disciplin praktiseres! Vi var gĂŚster i flere undervisningssituationer. Der var ro, arbejdsomhed, respekt for lĂŚrerene, en venlig tone overfor eleverne….Der var lys i øjnene hos bĂĽde elever, undervisere og skoleledere! Ligeledes var der bĂĽde i Canada og Finland stor respekt om Folkeskolen og vigtigheden af den opgave, som denne samfundsinstitution skal løse!
Den tydelighed og respekt om skolen er børnene opdraget med hjemmefra, og kender til, nür de pübegynder deres skolegang.
Gode karakterer i skolen er synonym med gode og flere muligheder i livet.
Jeg praktiserer og udøver disciplin hver eneste dag i mit professionelle virke som underviser. Min erfaring er, at det virker. En venlig, men bestemt tone, hvor eleverne har en 100% entydig forstĂĽelse af, hvorfor de gĂĽr i skole. De skal lĂŚre og blive klogere/dygtigere. Der hviler en tung byrde pĂĽ deres skuldre, de skal overtage og videreudvikle vores samfund – vores Danmark!
Eleverne ved, at jeg er der for dem! De ved, at jeg har ambitioner med/for dem. De ved, at lÌring og viden krÌver deres fulde tilstedevÌrelse og flid! De ved, at jeg stür bag katederet, nür kl. er prÌcis 8.00, og jeg forventer det samme af dem! De ved, at jeg gør mig umage hver eneste dag og ligesü, at jeg forventer det samme af dem. En forventningsafklaring mellem elev, forÌldre og lÌrere, som er tydelig. En professionel kommunikation, som er tydelig men VENLIG!
Det drejer sig om, at eleverne skal lĂŚre, at skolen er en arbejdsplads, hvor der mĂĽ tages gensidig hensyn til hinanden.
Det er i den ĂĽnd, jeg forstĂĽr og praktiserer ordet disciplin!
Disciplin, mener jeg, udgør en stor del af svaret pü de udfordringer, der er vedrørende inklusion, dannelse, faglighed og trivsel.
Jeg mener süledes,  at den danske Folkeskole skal tydeliggøre overfor elever, forÌldre og ansatte i skoleverdenen,  at disciplin, i den bedste forstüelse af ordet, er med til at give mere ro, lÌring og dermed dygtigere elever.
Som en ikke uvÌsentlig bonuseffekt føler lÌrere og skoleledere langt mere overskud og virkelyst!

DebatSiderne
MØD DIN LOKALE KANDIDAT • DELTAG I DEBATTEN