3. december 2021

Randers Kommune

Broen er oppe!

coaster
  I debatten om østforbindelsen glemmes skibstrafikken. Randers er en havneby for büde kommerciel- og lystbüdesejlads. Derfor skal østforbindelsen vÌre en tunnel. Men lad os først bygge klimabroen!

Lige en kort kommentar til “Østbroen” der anfĂŚgter mine og forvaltningens tal om trafikken pĂĽ Randers Fjord.

Trafik pĂĽ fjorden

Randers Havn oplyser, at der anløb 464 skibe til havnen i 2019 og 499 skibe i 2020. Det forventes, at der i ürene frem kommer flere anløb, sü et rimeligt antal ürlige anløb vil vÌre 600, svarende til 1.200 bropassager pr. ür eller cirka 3,3 passager hver dag.

Pü grunden af den smalle sejlrende vil dette ikke vÌre muligt  for skibene at ligge stille, mens de afventer en übning af broen.

  • PĂĽ en normal dag med normal sigtbarhed vil der ved en døgnbemandet bro vĂŚre behov for varsling om gennemsejling 30 minutter før passage.
  • Broen skal pĂĽbegynde ĂĽbning ca. 900 meter før skibspassage, hvilket resulterer i en ĂĽbningstid pĂĽ 7-10 minutter. Skibene skal som udgangspunkt ikke ligge stille. Farten ved passage af broen vil vĂŚre 5-6 knob.
  • Broforbindelsen bør ikke forsinke skibstrafikken, idet det forudsĂŚttes, at det er skibstrafikken som prioriteres ved etablering af en Østforbindelse.
  • Der vil vĂŚre tilfĂŚlde, hvor 2 skibe skal ud ad fjorden og 2 skibe skal ind ad fjorden pĂĽ samme tid. Dette vil medføre en lang ĂĽbningstid for broen eller mange ĂĽbninger hurtigt efter hinanden.

Fritids- og lystsejlads

Skal Randers ogsĂĽ kunne besejles af fritidssejlere med mast – vĂŚre attraktiv for det stigende antal Lystsejlere?  Hvis ja, skal disse medregnes, nĂĽr det skal gøres op hvor ofte, eller hvor mange gange i døgnet klapbroen skal ĂĽbnes.

Kort sagt ignorere Østbroen büde erhvervsstrafikken og fritidssejlere til og fra Randers.


DebatSiderne
MØD DIN LOKALE KANDIDAT • DELTAG I DEBATTEN